Vägkanterna på Cronstedtsvägen är svaga och sprickor har redan börjat visa sig på asfaltskanterna trots förstärkningar och ett kraftigt asfaltlager. Anledningen är att bilar och tunga lastbilar fortfarande körs långt ut på kanterna, trots den streckade markeringen, i stället för mitt på vägbanan.

FullSizeRender

Att göra Cronstedtsvägen till en enfilsväg har två syften. Dels att sänka hastigheten och skapa en fredad zon för fotgängare men också att få bort bilar, bussar och lastbilar från vägens svaga ytterkanter där asfalt och underlag på flera håll tidigare spruckit sönder och vägen pressats ut mot dikena. Meningen är att motorfordon ska hålla sig på vägens mitt där bärigheten är högst och endast köra ut på vägkanten – tillfälligt – vid möten.
På norra delen av Cronstedtsvägen har t ex flera långa sprickor bildats sedan en tungt lastad grusbil med släp setts köra med ena hjulparet långt ut på kanten hela vägen mellan Gränsvägen och Toppmurklevägen.
Sprickorna har nu fyllts igen i samband med att övriga potthål och gropar reparerats. Men sprickorna visar att vägen fortfarande är känslig och kan komma att kräva fler dyrbara insatser. Eftersom årsstämman avslog förslaget om begränsad axelvikt och slitageavgifter för dem som utnyttjar tunga transporter, bekostas vägskador solidariskt av alla boende i området.
Men också många små bilar kan med tiden ge skador om de körs på vägkanten, speciellt vid perioder med regn och vid tjällossning.
Det finns därför all anledning att hålla sig på vägens mitt och undvika körning utanför den streckade linjen mot dikeskanten.

//Styrelsen via Börje